Задачі за мотивами українських
народних казок на уроках математики в 1 класі при вивченні складу чисел
Зміст
Вступ
…………………………………………………………………3
1. Склад числа 2……………………………………………………………..5
1.1. «Морозко»……………………………………………………………....5
1.2
«Колобок»……………………………………………………………….5
2. Склад числа 3…………………………………………………………….6
2.1«Колобок»………………………………………………………………..6
2.2«Колосок»………………………………………………………………...6
3. Склад числа
4……………………………………………………………..7
3.1»Колобок»………………………………………………………………...7
3.2«Коза-дереза……………………………………………………………...7
4. Склад числа
5……………………………………………………………..8
4.1 «Курочка Ряба»………………………………………………………….8
4.2 «Ох»……………………………………………………………………...8
5. Склад числа
6……………………………………………………………..9
5.1«Курочка Ряба»………………………………………………………….9
5.2«Івасик - Телесик»………………………………………………………10
6.Склад числа
7…………………………………………………………….11
6.1«Ріпка»…………………………………………………………………..11
6.2«Як вовк забажав козенят»…………………………………………….12
7. Склад числа
8……………………………………………………………13
7.1«Ріпка»…………………………………………………………………..13
7.2«Лисичка, зайчик та півник»…………………………………………..14
8.Склад числа 9…………………………………………………………….15
9.1«Лисичка-сестричка та вовк-панібрат»……………………………….15
9.2«Пан Коцький»…………………………………………………………16
9.Склад числа
10…………………………………………………………...17
9.1«Лисичка-сестричка
та вовк-панібрат»……………………………….17
9.2«Лисичка і журавель»………………………………………………18-19
Список
використаних джерел……………………………………………..20
Додатки
Вступ
Мета будь якого вчителя –
виховати зі своїх учнів цілеспрямованих, чесних, відкритих для спілкування та
праці людей. Серед різноманіття сучасних засобів навчання і виховання я б хотіла
звернути вашу увагу на казку, яка є чудовим засобом навчання і виховання. На
уроках математики, використовуючи задачі-казки реалізується відразу триєдина:
навчальна, розвиваюча і виховна мета. Адже враховуючи вимоги Державного
стандарту початкової загальної освіти метою освітньої галузі «Математика» є
формування предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для
самореалізації учнів у швидкозмінному світі. Щоб досягти поставленої мети і
завдань які необхідно реалізувати вчителю під час навчання і виховання, вчитель
повинен використовувати всі методи і засоби, ресурси і знання, враховуючи
розумові і психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Неможливо
уявити дитинство без казок – батьки читають їх дітям, казки застосовуються у
навчальній програмі дитячих садків, під
враженням казкових образів в душі дитини народжуються моральні,
естетичні та інтелектуальні почуття, а казкові
образи стимулюють потік
думки , який пробуджує
до активної діяльності
мозок.
Ідеї використання
казки як засобу
навчання і виховання
молодших школярів були використані у працях багатьох науковців,
а саме: Д . Арановської-Дубовис , Н
. Батури , В .
Безпарточної , О . Бреусенко-Кузнєцова
, Т .
Бугаєць , О . Гончарової ,
Н . Дорошенко , Т . Зав’язун ,
В . Ірклієнко , М .
Кальчук , В . Кротова ,
Ж . Кучеренко , С . Литвиненко ,
Н . Майбородюк , І .
Осадченко , Г . Петрової ,
Т . Руснак , О . Савченко ,
С . Садовенко , Н .
Сенченкової , М . Турова ,
М . Чумарної та ін
. Відомий педагог В. Сухомлинський зауважував, що процес навчання молодших
школярів має бути цікавим,
захоплюючим,
супроводжуватись почуттям піднесення, схвильованості учня,
усвідомленням й відчуванням
своїх розумових сил , радістю
творчості. Невід’ємною
частиною такого навчання
педагог уважав казку ,
він писав , що
без казки « живої ,
яскравої , що оволоділа
свідомістю і почуттями дитини ,
неможливо уявити дитячого мислення ».
Ефективному засвоєнню молодшими школярами
прийомів розв’язування задач
сприяють задачі-казки . Насамперед ,
казковий сюжет задачі
викликає інтерес та
мотивацію до виконання
завдань . Доцільно залучати
дітей до складання
та інсценізації задачі-казки , що
дозволяє розвивати образне
мислення , фантазію , сприяє
кращому закріпленню матеріалу .
Один з методів кращого вивчення і запам’ятовування складу чисел є
використання на окремих етапах уроку задач, складених за мотивами українських
народних казок.
Отже використання казки
на уроці математики
у першому класі ,
сприяє насамперед, реалізації розвиваючої й адаптаційної функції у
навчанні першокласників . На
уроці математики казка
дозволяє розв’язати такі
педагогічні проблеми як :
подолання школярами труднощів ,
що виникають у перший рік
навчання . З використанням задач-казок
навчання проходить захоплююче ,
цікаво , дитина віддається
цій справі вільно
й повністю, налагоджуються партнерські стосунки і
взаєморозуміння між учителем
і дитиною , складаючи задачі-казки та ілюстрації до них
разом з учителем ,
дитина відчуває себе
рівноправним партнером процесу
навчання .
Використання задач
складених за мотивами українських народних казок на уроках математики під час
вивчення складу числа
в 1 класі
Склад числа 2
«Морозко»
У баби була 1 дочка і в діда була 1 дочка. Скільки всього
дівчат було в сім’ї ?
(1+1=2)
Додаток 1
«Колобок»
Колобок заспівав 1пісеньку стоячи навпроти лисички і 1
сидячи в неї на носику. Скільки всього пісеньок колобок встиг заспівати
лисичці?
(1+1=2)
Додаток
2
Склад числа 3
Задача-казка
«Колобок»
1
Щоб спекти колобок у бабусі було тільки
2 яйця і тому 1 вона позичила у сусідки. Скільки яєць бабуся витратила для того
щоб замісити колобка?
(2+1=3)
2
Колобок обкотився навколо зайчика 1 раз ліворуч та 2
рази праворуч. Скільки всього разів обкотився Колобок навколо зайця?
(1+2=3)
3
Колобок заспівав Зайчику 1 пісеньку про бабусю, 1 –
про дідуся і 1 – про те як він від них утік. Скільки всього пісеньок заспівав
Колобок?
(1+1+1=3)
Додаток
4-5
«Колосок»
1
Жили собi в хаті 2 мишенят - Круть та Верть і 1 півник Голосисте
Горлечко. Скільки всього жителів було в хатині?
(2+1=3)
2
Півник спік
1 пиріжок з капустою і 2 з картоплею. Скільки всього пиріжків спік півник?
(1+2=3)
Додаток 5 - 6
Склад числа 4.
«Колобок»
1
Вовк
запросив Колобка у гості до своїх трьох дочок
та 1 сина. Скільки
вовченят у вовка?
(3+1=4)
2
Колобок співав лисичці пісеньку у ліве вушко 2 рази,
а у праве вушко - на 2 рази . Скільки разів співав Колобок пісеньку ?
(2+2=4)
Додатки 7-8
«Коза-дереза»
1
Три дні козу пасли баба і її
сини, а на четвертий день дід погнав козу сам. Скільки днів сім’я пасла козу?
(3+1=4)
2
Рак ущипнув козу 2 рази за
хвостик і 2 рази за ніжку. Скільки разів рак ущипнув козу щоб вигнати із
зайчикової хатки?
(2+2=4)
Додатки 9-10
Склад числа 5.
«Курочка
Ряба»
1
В понеділок курочка Ряба знесла 4 яйця, а у вівторок – 1. Скільки яєць знесла курочка ?
(4+1=5)
2
Дід бив по золотому яйцю 3
рази, а баба 2. Скільки разів били по яйцю баба і дід разом.
(3+2=5)
Додатки 11-13
«Ох»
1
Ох взяв 4 соснові дровини і 1 березову поклав
на них
зв’язаного наймита і підпалив дрова. Скільки дров використав Ох.
(4+1=5)
2
Батько вгадував свого сина
поміж півнів, вгледів 3 більших і 2 менших, але не впізнав. Скількох півнів
чоловік вважав схожими на свого сина?
(3+2=5)
Додаток 14
Склад числа 6
«Курочка Ряба»
1
Курочка Ряба знесла 4 простих яйця і 1 – золоте. Скільки
яєць знесла курочка Ряба?
(1+5=6)
2
Мишка вдарила хвостиком по золотому яєчку 4 рази, а потім
ще 2 і розбила. Скільки разів мишка вдарила хвостиком по золотому яйцю?
(4+2=6)
3
Мишка хотіла розбити яйце і спочатку обійшла його 3 рази
с правої сторони і 3 рази з лівої. Скільки разів мишка обійшла навколо яйця.
(3+3=6)
Додатки 15-16
«Івасик - Телесик»
1
Івасик - Телесик зловив 1
карасика і 5 щучок. Скільки всього рибок зловив хлопчик?
(1+5=6)
2
Матінка покликала Телесика 4
рази, а потім ще 2. Скільки всього разів матінка кликала сина?
(4+2=6)
3
Не чекаючи на Телесика баба
спекла 3 пиріжка собі і 3 пиріжка діду. Скільки всього пиріжків спекла баба?
(3+3=6)
Додатки 17-18
Склад числа 7
«Ріпка»
1
Блюдо з вареної ріпи їли дід і 6 членів його сім’ї .
Скільки всього членів сім’ї їли ріпку?
(1+6=7)
2
Дід поливав ріпку в понеділок і четвер (2 дні), а баба в
усі інші дні тижня. Скільки всього днів на тиждень баба з дідо поливали ріпку?
Дід поливав ріпку
2 рази на день, а баба 5. Скільки всього разів на день вони поливали ріпку.
(2+5=7)
3
Дідову ріпку тягнули 4 людей і 3 тварини. Скільки всього
персонажів казки тягли ріпку?
(
4+3=7)
Як вовк забажав козенят»
1
Коза принесла своїм козенятам на обід 6 ранкового молока
і 1літр обіднього молока. Скільки літрів молока коза принесла додому?
(1+6=7)
2
Вовк заспівав козенятам пісеньку 2 рази грубим голосом і
5 тоненьким. Скільки всього разів вовк співав пісеньку?
(2+5=7)
3
У кози було 4 донечки і 3 синочка. Скільки всього діток
було у кози?
( 4+3=7)
Склад числа 8.
«Ріпка»
1
В суботу дід посадив 1 велику ріпку , а в неділю сім
маленьких. Скільки всього ріпок посадив дід?
(1+7=8)
2
В понеділок баба зварила 2 великих шматків ріпки діду, а в вівторок, середу, четвер, п’ятницю,
суботу і неділю також по 1 шматку для діда. Скільки шматків ріпи дід з’їв за тиждень?
(2+6=8)
3
Весною на вихідних дід посадив 3 ріпки, а у будні (робочі
дні-5 ). За кожен день садив по 1. Скільки всього ріпок посадив дід?
(3+5=8)
4
Баба зробила 4 салати з ріпи в які додала овочі і
майонез, і 4 у які додала сметану. Скільки всього салатів зробила баба?
(4+4=8)
«Лисичка, зайчик та півник»
1
Зайчик свою хатинку збудував за
7 місяців, а лисичка за 1 місяць. Скільки всього місяців будували свої хатинки
лисичка і зайчик?
(1+7=8)
2
На лужку півник накосив 2 копи
конюшини та 6 кіп чабрецю. Скільки всього сіна накосив півник?
(2+6=8)
3
Щоб віддячити півнику, зайчик
приготував 3 кг пшона, і 5 кг жита. Скільки кілограмів круп приготував для
півника зайчик?
(3+5=8)
4
Взимку Півник з’їв 4 кг крупів, а 4 залишив на весну.
Скільки кг крупів було у півника?
(4+4=8)
Склад числа 9
«Лисичка-сестричка та вовк-панібрат»
1
Дід для баби зловив 8 щук, та
1окуня. Скільки всього риби наловив дід?
(1+8=9)
2
7 години побитий вовк бігав від
небезпеки, а потім ще 3 години возив
лисичку на спині. Скільки годин бігав
вовк?
(2+7=9)
3
Лежачи на возі лисичка з’їла 3 рибини, а потім ще 6.
Скільки всього рибин з’їла лисичка?
(3+6=9)
4
Щоб хвостом наловити
смачненької рибки вовк 4 рази опускав хвіст ліворуч у ополонку, і 5 праворуч .
Скільки разів вовк опускав хвіст у ополонки?
(4+5=9)
«Пан Коцький»
1
На обід коту кабан приніс 8 кг
картоплі, а заєць – 1 кг капусти. Скільки кілограмів овочів принесли кабан і заєць для обіду
разом?
(1+8=9)
2
Пан Коцький з'їв на обід 7
рибинок, а лисичка – 2. Скільки рибинок вони з'їли разом?
(2+7=9)
3
Ведмідь сховався на дереві на
висоті 3м, а кіт, злякавшись, виліз на дерево на 6 м вище. Якої висоти було
дерево ?
(3+6=9)
4
Пан Коцький з’їв 5 ложок борщу і 4 ложки меду. Скільки
всього ложок страв з’їв кіт?
(4+5=9)
Склад числа 10
«Лисичка-сестричка
та вовк-панібрат»
1
Лисичка з’їла 9 вкрадених рибок і 1 знайдену. Скільки
всього рибок з’їла лисичка?
(9
+1=10)
2
Лисичка обміняла у хлопців 2 пиріжки з маком і 8 з
повидлом на бичка. Скільки всього пиріжків обміняла лисичка?
(2+8=10)
3
Лисичка вкрала в селі 3 курочки і 7 курчаток. Скільки
всього птахів вкрала лисичка?
(3+7-10)
4
Лисичка покликала бити вовка 6 чоловіків і 4 жінки.
Скільки всього людей прибігли бити вовка?
(6+4=10)
5
Вовк ніс лисичку 5 метрів на правій лапі і 5 метрів на
спині. Скільки всього метрів вовк ніс лисичку?
(5+5=10)
«Лисичка і журавель»
1
Щоб зварити кашки лисичка вкинула 1 стаканчик крупи і 9
стаканчиків молочка в каструльку. Скільки стаканчиків їжі вкинула лисичка в
каструльку?
(9 +1=10)
2
Журавлик дзьобнув з глечика 2
рази, а Лисичка зробила спробу з'їсти страву 8 раз і в неї нічого не вийшло.
Скільки спроб разом зробили лисичка і журавель щоб з’їсти страву ?
(2+8=10)
3
Журавлик зварив 3 картопельки і 7 бурячків. Скільки
всього овочів зварив журавлик?
(3+7-10)
4
Лисичка лизнула кашку 6 разів і все з’їла, а журавлик
дзьобнув 4 рази і не дістав. Скільки спроб
з’їсти кашку зробили разом журавлик і лисичка?
(6+4=10)
5
Лисичка запрошувала журавлика на обід 5 разів і журавлик
її також 5. Скільки разів разом куми запрошували один-одного на обід?
(5+5=1
Список
використаних джерел
1.
Дунаєвська Л.Ф. Українські народні казки. Для молодшого шкільного віку. – К.: Веселка. – 1991. – 367
с.
2.
Кочина
Л. П. Навчання в 1 класі чотириріч. почат. шк. Посібник для вчителя.
Математика. Ознайомлення з навколишнім світом. (Л. П. Кочина, Н. М.Бібік, Н. С.
Коваль). – К.: Радянська школа. -1991. -256 с.
3.
Навчальні
програми для загальноосвітніх навч. закл. Із навчанням українською мовою 1 – 4
класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – 392 с.
4.
Обучение,
воспитание и развитие детей шестилетнего возраста: Пособие для учителя / Сост.
И. А. Петрова. – М.: Просвещение.- 1990.- 95 с.
5.
Про затвердження
Державного стандарту початкової
загальної освіти. Постанова
КМУ № 462
від 20.04.11 року [Електронний
ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911.
6.
Сухомлинський
В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5-ти т.
– Т. 4. – К. : Рад. школа, 1976.-Т.4 – 638 с.
7.
Якою
повинна бути математика в початкових класах //Бібліотека вчителя початкової
школи. - № 5. – 2003 р. –С. 41-44
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7
Додаток 8
Додаток 9
Додаток 10
Додаток 11
Додаток 12
Додаток 13
Додаток 14
Додаток 15
Додаток 16
Комментариев нет:
Отправить комментарий